Laatste log door Noord Portugal via Noord-West Spanje en Frankrijk terug naar huis

27 juli 2018 - Wingene, België

En daar is hij dan, het laatste log van onze reisavonturen. Nog even en dan kunnen we weer ons huis in en voorbereiden op het gewone leven. Tot nu toe bevalt Nederland ook weer goed maar wat wil je ook met lekkere surfmogelijkheden, super goed weer en alle vrienden en familie die we weer kunnen zien.

Porto

Tot nu toe vonden we Lissabon en Fes de mooiste steden die we bezocht hebben maar Porto heeft echt ons hart gestolen. Wat een geweldig uitzichten, fijne straatjes met enorme hoogteverschillen en wat een geweldige sfeer hangt er in deze stad. Uiteraard wordt er op ieder terrasje wel een potje gedronken en de gezelligheid is dan ook voelbaar slenterend door de romantische straatjes en over de boulevards aan beide zijden van de rivier de Douro. Echt een stad waar we vaker naar toe willen.

Viana do Castelo

In het noorden van Portugal vonden we dit geheime stukje surfparadijs met schitterende gratis plekken om te overnachten. Met super goed weer en wind hebben we hier weer een paar heerlijke stranddagen gehad. Dit zou een geweldige plek zijn om ooit een surfhotel te beginnen. Naast de mooie baai en de windzekerheid ligt Viana do Castelo ca. 50 km van een schitterend nationaal park Peneda-Geres dat onze laatste stukje Portugal zal zijn.

Peneda-Geres

Wat direct opvalt als je dit geweldige stukje ongerepte natuur inrijdt is het feit dat alles nog oorspronkelijk en wild lijkt. Je vindt hier schitterende watervallen, riviertjes en kleine strandjes waar je heerlijk kunt zonnen en dobberen. Het water is kristalhelder en de stenen in de watervallen hebben de perfectere structuur om dienst te doen als natuurlijke baden. Daarnaast was het erg eenvoudig om met de camper direct bij de watervallen te kamperen. Weer eens wat anders om met het gekletter van een waterval wakker te worden in plaats van de golven van de zee.

Noord-West Spanje

In het noorden van Spanje vind je nog heel veel stukken verlaten kust met mooi strandjes verscholen achter grote rotspartijen. Daarvoor moet je dan wel helemaal in het Noord-Westen zijn. Hier in Galicie lijkt de kust op die van Bretagne. Ook hier weer geweldige surfstrandjes en tientallen plekken om gratis met de camper te overnachten met zicht op de baai of een van de vele verlaten strandjes. Hoe verder je westelijk rijdt, hoe drukker het wordt op de weg en in de steden die je tegenkomt. Santander vonden we een mooie stad met heerlijke strandjes, de hele stad is eigenlijk omgeven door strand. Na Santander trokken we nog verder richting het westen om eindelijk San Sebastian te kunnen bezoeken. Na een bezoekje aan het aquarium waar Joey de tijd van zijn leven had hebben we genoten van de geweldige gastronomie waar deze stad bekend om staat. In de hele stad word je vetgemest met heerlijke tapas en bijpassende wijn. Alles is zo uitgestald dat de verleiding om ergens een hapje te doen onweerstaanbaar is. Na een rustig barretje te hebben opgezocht kon ook deze activiteit van ons lijstje worden geschrapt. Met een volle maag en een bijna lege Bucket-lijst trokken we naar Frankrijk.

Sanguinet, Bordeaux en De Tour de France

Na 26 jaar was ik eindelijk een keer terug bij het meer van Sanguinet. Dit meer bezocht ik vroeger met mijn neven op een van de heerlijke zomervakanties die ik in Frankrijk met hen heb gehad. Wat ik nooit zal vergeten was dat ik een keer was gaan surfen met de sleutels van de fietsen in mijn zak. Uiteraard hebben we die sleutels nooit meer teruggevonden. Ook nu zag ik de sleutels niet meer liggen maar wat is dit een heerlijk meer om te surfen met bijna overal water waar je kunt staan en een perfecte thermische wind. Daarnaast zijn er heerlijke campings waarvan een met een super mooi zwembad voor Joey en Mae. Ook hier, net als zoveel plaatsen overigens, willen we heel graag een keer terugkomen.

Bordeaux was ook een erg mooie stad waar we heerlijk konden fietsen. Je kunt hier langs twee kanten van de rivier fietsen en langs de rivier heb je een mooie boulevard met een zeer moderne fontein die waternevel spuit. Helaas werd Joey hier voor de tweede keer door een wesp gestoken, het ijsje deed de pijn gelukkig snel wegsmelten.

Na Bordeaux trokken we richting het strand voor nog een paar heerlijke surfsessies en het bezoeken van de Tour. Al dagen voor aanvang van de tour zagen we campers op zoek naar het beste plekje langs de route. Op circa 3/4 van de route vonden ook wij een mooie plek. Wat een leuk evenement om een keer met de camper te bezoeken. Na het afsluiten van de weg waarlangs wij stonden werd het steeds spannender. Joey en Mae, met op de achtergrond een kite tegen de zon, keken erg uit naar de bonte stoet die langs zou trekken. Al zijn de renners in een poep en een scheet voorbij, was de hele toestand eromheen zeker de moeite waard. De site deed niet alleen dienst als zonnescherm maar bleek ook een uiterst effectief vangent voor alle merchandise die naar de kant werd gegooid. Met een verzameling aan petjes en Haribo ging ook onze tour verder. Eigenlijk vonden wij het zo ook wel welletjes. De cirkel is rond, onze tour ten einde. We hebben een geweldige tijd gehad en na bijna 13 maanden in de camper te hebben geleefd wordt het wel weer tijd voor ons fijne huis. Bij terugkomst in Nederland leven we nog een maandje in de camper, doe ik het tweede deel van de kitesurflerarenopleiding en hebben we de tijd hard nodig om voor te bereiden op volgend schooljaar en de terugkeer naar de Frans van Mierislaan. Iedereen bedankt voor het volgen van onze avonturen! Tot de volgende keer!

PS De kitesurflerarenopleiding is inmiddels met goed gevolg afgerond. Boek je les via www.lessenkitesurf.nl

1. Wim en Marjo:
    27 juli 2018
    Leuk Jim en Nick, goed dat jullie weer heelhuids terug zijn met de kids! Bedankt voor alle reisverhalen en foto's. Marjo en Wim