Sevilla, Spanje

Sevilla, Granada, Benidorm en Malaga

11 januari 2018 - Sevilla, Spanje

Na ruim anderhalve week op de camping doorgebracht te hebben, werd het weer tijd voor wat avontuur. Voor we Portugal binnen reden hebben we de Pyreneeën ontdekt en het tamelijke lege landschap van Spanje voorbij zien komen. Wat in onze reis nog ontbrak, was het bezoek aan een aantal mooie Spaanse steden. Omdat de kinderen heel graag opa en oma wilden bezoeken en dat voor ons uiteraard ook een mooi rustpunt was in onze reis, stond in ieder geval Benidorm op het programma waar opa en oma na hun verhitte Spaanse avontuur hun toevlucht hadden gezocht. Sevilla en Granada lagen mooi op de route en zo vertrokken we vol energie richting Sevilla.

Sevilla

We vonden een camperplaats, meer gewoon een bewaakte parkeerplaats, op ongeveer 500 meter van het Plaza de Espana. Van daaruit konden we gemakkelijk met de fiets en fietskar de stad ontdekken. Sevilla is erg goed ingericht om met de fiets te bezoeken. Er zijn een aantal standaard fietsroutes die je langs alle bezienswaardigheden voeren, die we uiteraard niet precies gevolgd hebben. Hoogtepunten van ons bezoek aan Sevilla waren de flamenco met live muziek op het Plaza de Espana, waarvan we een filmpje hebben bijgevoegd in het log, het slenteren door de straatjes van de oude Joodse wijk Santa Cruz in de binnenstad en het bekijken van het Alcazar Real de Sevilla oftewel het kasteel/slot/paleis (afgeleid van het Arabisch) van Sevilla.

Granada

Over het zeer goed onderhouden en aangelegde snelwegennet, Carretera Nacional, dat het grootste snelwegennet van Europa is, konden we wederom tolvrij naar Granada rijden. Bij aankomst op het hoogste punt van Granada, waar we weer een goede overnachtingsplek vonden dankzij de geweldige app park4nigt.com, schrokken we enigszins van de dikke laag oranje smog die boven de stad hing. Het waren een van de eerste koude dagen en blijkbaar had iedereen in de stad lekker zijn houtkacheltje aangezet. Met het zicht op het Alhambra verbrachten we de nacht bovenaan de grotten bij Granada die nog immer bewoond werden door allerlei vrije geesten die de snelle stad ontvlucht zijn.

De volgende ochtend was het tijd om wederom, net als 4 weken daarvoor, vroeg uit de veren te gaan om niet in de rij hoeven te staan voor het bezoek aan het Alhambra. Het Alhambra is een middeleeuws paleis en fort van de Moorse heersers van het koninkrijk Granada in Andalusië. Het bevindt zich op een heuvelachtig plateau aan de zuidoostelijke grens van de stad Granada.(copy paste wikipedia) Met name de overvoed aan details verbaasden ons. Prachtig om te zien en onvoorstelbaar hoe men dat in die tijd voor elkaar heeft gekregen. Oneindige patronen, zeer gedetailleerd houtsnijwerk en prachtig beeldhouwwerk deden, vooral het hart van Nicky, smelten. Maar ook ik vond het erg mooi met in het achterhoofd dat ik straks weer lekker op het water mijn ei kwijt kon...

Benidorm

Na een tussenstop bij Los Alcazares om een paar dagen te kunnen kiten, was het eindelijk tijd om de Sinterklaastijd bij opa en oma te gaan verbrengen. Klaas en Ans hadden al een plekje voor ons geregeld op de camperplaats. Heerlijk om even een paar weken gas terug te kunnen nemen. Iedere dag konden de kinderen heerlijk rommelen bij oma en opa in de caravan. Daarnaast kwam het goed uit dat we bij Klaas in de buurt stonden zodat hij weer eens de handen uit de mouwen kon steken om dit keer de remmen onder handen te nemen. Het probleem met onze remmen was het spektakel van de dag wat veel bekijks en uiteraard discussie opleverde tussen alle goede stuurlui die de camperplaats rijk was. Na een paar nieuwe remblokken bleek het uiteindelijk een verstopte remleiding die het probleem van een versleten rem veroorzaakte! Even tussendoor een opsomming van alle technische mankementen die we hebben moeten tackelen tijden onze reis.

- waterpomp tank - afvoer wasbak - zonneluifel - 2 huishoudaccu's - remblokken - remleiding en nu kampen we met een lekke schokdemper waardoor beiden vervangen zullen moeten worden. Gelukkig kunnen we de opbrengst van onze cryptomuntjes hier mooi voor inzetten.

Het Sinterklaasbezoek aan Ton en Henny, de oom en tante van Nicky, die een mooi appartement hebben aan de boulevard van Benidorm was voor de kinderen het hoogtepunt van Benidorm. Uit alle uithoeken van Europa had Sinterklaas voor pakjes gezorgd. Zelfs ik was blij verrast met een bijna splinternieuwe kite.

Het waren heerlijke weken met een hoop luxe, veel uit eten en goede verzorging. We konden er weer helemaal tegenaan om met de kerst Malaga en vervolgens Marokko te bezoeken.

Malaga

Onderweg naar Malaga kwamen we weer langs de Sierra Nevada en de schitterende grotwoningen die gebouwd zijn rond het dorpje Guadix. Geweldig om te zien hoe de mensen hier onder de grond leven met alle witte torentjes en witte schoorstenen die boven de grond uitsteken. Het leek alsof de tijd hier had stilgestaan, alleen de satellietschotels verraden de 21 e eeuw. We vonden een mooie plek aan de voet van een grotwoning grenzend aan een voetbalveldje om de nacht te verbrengen. Het zicht op de sneeuw van de Sierra Nevada had ons moeten doen beseffen dat we best op grote hoogte waren en het misschien wel eens erg koud zou kunnen worden 's nachts.   Met een temperatuur van - 6 zonder verwarming, aangezien ons gas bijna op was en we pas in Marokko nieuwe gasflessen konden halen, was het verstandig om dubbel gekleed naar bed te gaan. Ondanks de kou en een paar bevroren neusvleugels (er moet iets boven de dekens blijven...) was het een prima nacht. Toen ik bij vertrek op de hoogtemeter keek, bleken we ook op 1000 meter te zitten. Niet heel gek dat het dan vrij koud is half december met een kraakheldere nacht.

Bij aankomst op de camperplek van Malaga bleek het stadscentrum op 11 kilometer te liggen. Een ideale uitvalsbasis om met de fiets de stad te gaan bezoeken. De camperplek en het stadscentrum, dat versierd is met miljoenen lichtjes rond kerst en oud en nieuw, worden verbonden middels een mooi aangelegd fietspad langs tal van restaurantjes, een zwart gekleurd strand en tal van kleine speeltuintjes. Het bezoek aan de stad was geweldig. De licht- en geluidshow in het centrum van Malaga in de Calle Marques de Larios was een waar spektakel. Zoals je op het bijgevoegde filmpje kunt zien open monden van verbazing bij de kinderen. Op naar Algeciras voor de overtocht naar Marokko!

Twee nieuwe verhalen online, morgen nog een derde over onze eerste 2 weken Marokko. Met aflandige wind kun je momenteel niet kiten vandaar...

1. Anneke de Kruif:
    11 januari 2018
    Wat leuk dat de kinderen Sinterklaas hebben gevierd. En wat een ervaringen doen jullie allemaal op.
    Jongens blijf hiervan nog maar even genieten. Goeie reis. Groetjes Anneke
  2. Jeroen:
    11 januari 2018
    Weer een prachtig verhaal Jim. Ik raak geïnspireerd om ooit een tocht te gaan maken met de camper met Ilse. Geniet verder en hopen op aanlandige wind😀👍.
  3. Channet vd woude:
    16 januari 2018
    Wat heerlijk om te lezen hoe jullie genieten.. Ik zat even terug te rekenen maar jullie zijn al bijna een half jaar onderweg, zal wel veeeel te snel gaan naar jullie zin ;)
    Geniet verder en goede reis!
    Channet