Eén na laatste log, Tarifa-Spanje tot Aveiro-Portugal

15 juni 2018 - Tarifa, Spanje

Tarifa

Surf, surf en surf, dat is hoe je Tarifa wel kunt omschrijven. Overal windsurf- en kiteshops met de beste en nieuwste materialen, met bijbehorend prijskaartje. Gelukkig hebben ze ook een Spaanse marktplaats waar ik een mooie kite op de kop heb kunnen tikken. Tarifa is een en al surf door de bijna constante wind die in dit gebied aanwezig is. Het zogenaamde Venturi-effect zorgt ervoor dat de windsterkte minimaal wordt verdubbeld doordat de lucht tussen de bergachtige kust van Marokko en Spanje door de straat van Gibraltar wordt gedrukt. Dit effect treedt zowel op bij de Levante, oostenwind vanaf de Middellandse zee, als de Poniente, wind vanaf de Atlantische oceaan.
De kitesurfcursus verliep in het begin prima, al was ik nogal teleurgesteld over het niveau van de opleiding. Ik daarom besloten na het slagen voor het eerste deel, het tweede deel in Nederland af te ronden.
Tarifa was heerlijk met heel veel plaatsen om gratis te overnachten met de wielen in het zand, de panelen in de zon en het lijf op het water aan de kite.

Ronda

Om de luwte op te zoeken hebben we een klein rondje Andalusië gemaakt. Via Marbella en langs ontelbare schitterende golfbanen kwamen we terecht in Ronda. Een schitterend plaatsje gebouwd op de rand van een klif. De rivier Guadelevin splitst het stadje in tweeën en heeft een diepe kloof uitgesneden, bekend als Tajo de Ronda. Je ziet veel gebouwen uit de Moorse tijd. Mooi om de vele kenmerken van Marokko terug te zien in dit gedeelte van Spanje, zoals we dat ook al in Granada zagen.

Via Rota, en Sevilla terug naar Olhao

Eind mei stond de apk van de camper op het programma. In 5 steden in Spanje is het mogelijk de apk te laten verrichten, waaronder Sevilla. Onderweg naar Sevilla zijn we tal van witte steden tegen gekomen die mooi opvallen in het zomerse weer en de groene omgeving waar tal van gratis overnachtingen mogelijk zijn. Na Marokko zijn we specialisten geworden op het gebied van gratis overnachten. De park4night app is onze onmisbare hulp altijd een plek te vinden met gratis water en soms zelfs gratis stroom. Zo compenseren we de extra avondjes of vooral middagjes uit eten, al het extra kitemateriaal en al het onderhoud aan de camper dat we lichtelijk onderschat hebben.
Aangekomen in Sevilla heb ik eerst de hele familie inclusief 80 % van de lading van de camper bij de McDonalds gedropt, waarna ik naar het keuringsstation reed. Al duurde alles vrij lang, verliep de apk gelukkig zonder problemen, dacht ik. Terwijl ik het apk-station bijna was uitgereden vond de Keuringmeester het nodig de claxon te testen en helaas, geen gehoor. Anders dan de Spanjaarden, gebruik ik de claxon nooit en had er dan ook geen idee van dat hij niet meer werkte. Ondanks dat ik na een half uurtje prutsen weer twee tonen uit het apparaat wist te krijgen moest ik het hele proces weer doorlopen, waarna ik het felbegeerde Nederlandse keuringsrapport in ontvangst kon nemen. Na een hele ochtend en een fikse rekening van de MacDonalds konden we onze weg vervolgen richting Portugal.

Evora, dinopark en Villa de Rei.

Vanuit Olhao trokken we het binnenland in richting Evora. In Evora bezochten we een kapel die volledig uit menselijke botten en schedels bestond. Het idee hierachter was de mensen te confronteren met de vergankelijkheid van het leven en had tevens een economische achterliggende reden dat de stad zo mooi het grote overschot aan menselijke resten kon benutten. We Bones that are here, are waiting for yours'....staat er bij de ingang van de kerk, don't keep your hopes up...is dan weer mijn reactie.
Het dinopark in de buurt van Peniche was vooral een hoogtepunt voor Joey. Al leek het park niet heel spectaculair, waren Joey en Mae zeer onder de indruk van alle dino's op ware grootte. Daarnaast konden ze lekker spelen, een echt dinoskelet opgraven en konden ze met een zeef zoeken naar allerlei kleine schatten, tanden en stukjes bot die in grote zandbakken verstopt waren, leuk ideetje voor op OBS De Triangel waar ik het nieuwe schooljaar weer aan de slag ga.
Na een kort bezoek aan de lagune van Foz trokken we weer het binnenland in richting de bossen, bergen en riviertjes in het midden van Portugal. We verbleven op een schitterende camperplaats waar Joey en Mae rivierkreeften hebben gevangen en wat de start was van een schitterende trike door de groene verlaten omgeving. Na een kampvuur van eikels en een paar aangebrande Marshmallows trokken we verder richting Aveiro.
In het volgende en laatste log waarschijnlijk een verslag van een regenachtig Aveiro, port in een schitterend en zonnig Porto, het natuurgebied van Geres, Noord-West Spanje, Bordeaux en de start van de Tour de France dat de afsluiting wordt van onze reis.

1. Hans en Marleen:
    15 juni 2018
    hallo lieve buurtjes
    wat een prachtig reisverslag , krijgen daardoor een goed beeld van jullie wereldreis !
    zeker ook interessant wat je uitlegt aangaande de natuur zoals de sterkte van de wind
    die je ondervind met je sportieve hobby op je Kite . Ook zijn de foto`s erg mooi en de invloed
    van de Moorse architectuur in dit deel van Spanje . wat leuk dat de kinderen zoveel nieuwe indrukken
    doormaken zoals in het Dino park , voor hun levensechte zaken , dinosaurus opgraven heel spannend
    een zoektocht die zij nog nooit eerder maakten , fantastisch ! wij wensen jullie alle vier nog een mooie reis richting Porto en vervolgens Bordeaux en een glimp van de Tour de France
    hartelijke groeten van Hans en Marleen
  2. Anneke de Kruif:
    16 juni 2018
    Wat een mooie verhalen. Wat maken jullie veel mee. Ik hoop dat jullie nog een mooi laatste deel van het avontuur hebben. Wat zal het tegenvallen om straks weer in het gareel te komen. Werken en voor de kinderen weer naar school.maar eerst nog genieten. Groetjes van Anneke